woensdag 5 november 2008

De verkiezing

Na lekker gegeten te hebben nabij het hotel op naar Times Square. We komen er om 9.00 uur plaatstelijke tijd aan. Obama staat op 150 enMcCain op circa 70. Obama stijgt snel wat tot enorm veel enthousiasme leidt bij de aanwezige New Yorkers. Op Time Square staan heel veel jongeren - ik ben net niet de oudste - en heel veel buitenlanders. Weinig oudere blanke Amerikanen. Als "oudere" blanken zijn we redelijk uniek. Al moet ik er direct bijzeggen, dat we slechts een heel klein deel van de mensenmassa kunnen zien. Wat verbazend blijft is de discipline. Een cop beveelt om een pad vrij te houden en iedereen past zich daaraan bijna zonder mokken aan.

Ik hoor net dat er zich tussen de 20.000 en 30.000 mensen waren op Times Square. Een ongelovelijk gebeuren. 't Waren bijna allemaal Obama aanhangers. Elke keer als er weer een staat naar Obama ging, werd er erg luid geschreeuwd. 't Tegenovergestelde gebeurde als er een staat naar McCain ging. Op Time Square zijn de rednecks duidelijk in de minderheid.


Tegen 11.00 uur was het zover. Obama heeft de Election 2008 gewonnen. Wat daarna gebeurde grensde aan het ongelovelijke. Mensen rennen naar buiten en beginnen spontaan te huilen. Iedereen danst en Time Square verandert in een hossende massa.

Erbij zijn. 't Is iets wat ik nooit meer zal vergeten. Persoonlijk denk ik dat een grote meerderheid van de Amerikanen toe was aan wat nieuws.
't Blijft gek dat één persoon zoveel in beweging kan zetten. Daar zal nog heel veel over geschreven worden. Een afro-American die in toch redelijk korte tijd de bijna 300 miljoen Amerikanen in beweging kan brengen.

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Pa,

Wat moet dat iets speciaals zijn geweest, ik had er zo graag bij willen zijn. Hebben jullie zelf ook nog een beetje gefeest die nacht?

En ik denk trouwens dat je gelijk hebt met dat Amerika iets anders wilde, en de rest van de wereld trouwens ook dus dat is mooi meegenomen.

President Barrack Obama klinkt best goed voor de wereld macht, lekker internationaal.

Nog veel plezier in New York en zie ik zie jullie zaterdag.